fbpx Skip to content

Így használd helyesen a céged marketingjében a TikTokot

A TikTok relatíve friss csatorna a magyar marketingben, és mint ilyen, még mindig némi homály lengi körbe, hogyan is használható hatékonyan marketingcélokra. Személyes márkát építeni rajta látszólag nem bonyolult, cégeset már annál inkább – de a legnagyobb hiba az, ha ugyanúgy kezeled, mint a többi céges közösségi oldalad.

A TikTok tartalom ne legyen Facebook hirdetés.

A legáltalánosabb problémának az látszik, hogy a TikTokot sok cég és vállalkozó egyszerűen egy újabb közösségi platformként kezeli – és ennek megfelelően ugyanolyan stílusú tartalommal próbálkozik megtölteni saját csatornáját.

Ez a TikTok totális félreértése: míg a Facebookon vagy akár az Instagramon az üzleti jellegű, szigorúan szakmai tartalmak, “beszélő fejek”, sales-fókuszú posztok is tudnak jól működni, a TikTokon már szereptévesztésben van az, aki ilyen tartalomra szeretne alapozni.

Adódik a kérdés: mi a célja a TikTokos tartalomkészítésnek? 

Elsősorban a branding: hogy megmutasd a márkád lazább, emberi arcát, szélesebb közönséggel ismertesd meg magad, a céged. 

Lehet persze sales vonatkozása is, ha kellően kreatívan tudsz bemutatni terméket vagy szolgáltatást, de a direkt sales üzenet kerülendő.

Nem a teljes kommunikációt kell újragondolni, valójában csak egy más aspektusát kell, más stílusban megmutatnunk annak, amiről egyébként is beszélünk.

De mielőtt ennek nekiállnánk, fontos…

A TikTok tartalom lekutatása.

Első lépésben meg kell értened azt, hogy pontosan mi is az app vonzereje.

Ehhez alapesetben nem kell mást tenned, mint hogy beregisztrálsz, és nekiállsz a tartalomfogyasztásnak.

Egyrészt, figyeld meg, milyen trendek népszerűek, és milyen videók érik el a legtöbb interakciót. Azt fogod látni, hogy jellemzően a poénos, laza, különféle popslágerekre összevágott tartalmak működnek jól.

Ez nem jelenti azt, hogy ugyanazt kell csinálnod, a cél csak annyi, hogy a hangulatot elkapd.

Ha az általános tartalmi irányt már belőtted fejben, és elkezdtél ötletelni, hogy milyen videókkal töltsd fel a saját céges csatornád, akkor a következő, amire vetned kell egy pillantást, azok a trendek.

TikTok trendek és kihívások - kövesd, de válogass!

Az aktuális trendekkel és kihívásokkal mindenképpen tisztában kell lenned, de nem lesz túl nehéz dolgod, mert jó eséllyel a népszerű témák egyből szembejönnek, amint böngészni kezded az appot.

Fontos, hogy bár tájékozottnak kell lenned, nem kell mindent beépíteni a saját tartalmaidba. Némely kihívás tökéletes lesz arra, hogy céges tartalomra adaptáld, mások csak kínos erőlködéshez vezetnének.

Egy jó tanács: mielőtt úgy döntesz, hogy egy adott hastag ideális lesz a következő tartalmadhoz, alaposan nézd meg, valójában mire használják. Összegyűjteni is nehéz lenne a rengeteg kútba esett véges kampányt az elmúlt évtizedből, ami azért bukott meg, mert valaki félreértelmezett, félreolvasott egy hastaget vagy egyszerűen lusta volt rákattintani.

Az egyik díjnyertes egészen biztosan a KFC, akik egy 50 millió dolláros kampányt húztak fel az #IatetheBones (kb. “megettem a csontokat”) hastagre – csak azért, hogy az internet népe pillanatok alatt hullákkal, kannibalizmuson viccelődéssel, és persze mindenféle szexuális tartalommal árassza el többértelműsége miatt.

Mielőtt a konkrét tartalomgyártási tippekre rátérnénk, még egy gyakori tévútról kell beszélnünk.

A branded megjelenése, avagy nem elég kreatívnak lenned.

Parancsszóra kreatívnak lenni a legnehezebb feladat, a legtöbb közösségi médiás kampány épp ott bukik el, hogy fantáziátlan, képtelen a felhasználókhoz a saját hangjukon szólni.

De éppen ekkora hiba, ha a ló túlsó oldalán annyira belelendül a kreatív csapat a kreatívkodásba, hogy a brand eltűnik a tartalomból.

Egy gyors példa: emlékszel arra, amikor 2014-ben Felix Baumgartner egy ballonnal felrepült a sztratoszférába és leugrott? Na, az gyakorlatilag egy Red Bull reklám volt.

Érintettük már, hogy a TikTokos tartalmad célja elsősorban a branding, a márkaépítés kell legyen, tehát a kreatív gondolatokat tereld olyan irányba, ami tényleg releváns is.

Jó példa erre például a Moranum Ingatlan csatornája, ahol végtelenül egyszerű, mégis jól működő a koncepció: nézd meg, hogy X forintért milyen házat vagy lakást tudsz venni. Mondjuk 185 millióért Hűvösvölgyben:

A termékeidet is bemutathatod kreatívan, ebben egészen jó például a Reflexshop csatornája, ahol számos különböző ötlettel kísérleteznek, de a hangvétel mindig laza, kötetlen, és nem azt célozza, hogy azonnal a kasszához tereljen:

Konkrét tippek a TikTok tartalmadhoz.

Legyen a videód rövid. A TikTok nem arra való, hogy mélységében ugorj bele témákba.

Igyekezz a mondandódat minél tömörebben megfogalmazni és lendületesen előadni – hidd el, egy perc is bőven elég arra, hogy elunja magát valaki, ha monoton felolvasást hall.

Legyen egyszerű. Fókuszálj egy témára, ne akard minden szeletét kibontani. Autószervizt üzemeltetsz? Egy percben megmutathatod, hogyan tudja egy első autóját vezető, tapasztalatlan fiatal ellenőrizni magának az olajszintet. Könyvelőirodát vezetsz? Csinálj egy timelapse videót arról, milyen több száz papíralapú számlát kézzel digitalizálni! 

Gondold át, a mindennapi tevékenységeid közül mik azok, amik – akár egy kis csavarral – jól mutatnának videón, és el tudsz róla mondani néhány értelmes mondatot, amit érdekelheti is a közönséged.

Mint minden más tartalomnál, itt is érvényes, hogy a neked feltett kérdések ügyfelektől, potenciális vásárlóktól kiváló témaötleteket adhatnak.

Ha tudsz, adj értéket. Ha szórakoztat a tartalmad, az kiváló, de azonnal tovább fogok ugrani a következő videóra, ami már nem a tiéd lesz.

Ha teheted, adj át értéket, akár csak olyan információ-töredékeket, amik érdekelhetik a közönséged. A fent hivatkozott Reflexshop például társasjátékokról beszél sokszor, bemutatva egy-egy érdekes jellemzőt, elmondva, kinek jók (például milyen játékok ideálisak macskásoknak), hogyan játsszák őket.

De elmehetsz egy kicsit hagyományosabb forma felé is. Ha készítettél már korábban listacikkeket, ezek tartalma is mutálható lehet elemenként egy-egy érdekesebb gondolatot kiragadva a TikTokra, de készíthetsz kifejezetten gyakorlati tippeket megosztó videókat is.

Erre jó példa lehet például ez az aputanács csatorna:

Használd a TikTok adta eszközöket és lehetőségeket. A videót vágd meg, tegyél rá (indokolt esetben) feliratokat, emojikat, használd a hashtageket.

Nem kell, hogy minden videód rohamot váltson ki azzal, hogy egyszerre száz effekt pörög rajta, viszont ne is nézzen ki úgy, mint egy “letisztult” Facebookos reklám.

Nem biztos, hogy jól jársz a szigorú szkripteléssel. Ha nem idegen a kamera, ha van olyan a csapatodban, aki szeret és tud is szerepelni, jól beszélni, akkor nem feltétlen kell minden szót megtervezned.

Fogj egy témát, írj le előre pár gondolatot, tervezd meg, hogy fog kinézni a videó, aztán beszélj természetesen. Lehet, hogy beletelik néhány próbálkozásba, de így sokkal emberközelibb videókat készíthetsz, mint felolvasott, rosszul intonált szövegekkel.

Hogyan vágj bele?

Töltsd le az appot, és egy ideig csak használd, de rendszeresen. Írd fel a témákat, amik közben eszedbe jutnak, amiből hasznos tartalmat készíthetsz. Ha úgy érzed, hogy nincs elég ütős ötleted, akkor segítünk neked kreatív tanácsadással.

Ezután kezdj el megismerkedni az app használatával – ne a céges csatornád nézzen ki úgy, amiről nyilvánvaló, hogy az első videónál még a funkciók kétharmadát nem ismerted.

Ha már otthonosan mozogsz benne, kezdj el vázlatos szkripteket írni, próbálj el néhány videót – aztán kezdődhet a TikTokozás.

A lényeg, hogy ne siesd el, mert a tartalomigény itt sajátos, és nem támaszkodhatsz arra, ami a Facebookról vagy Instáról hozol – ez viszont jó is, mert kiváló lehetőséget ad arra, hogy újfajta közönséget újfajta tartalommal érj el.